Κυριακή 23 Ιουνίου 2013

Έπεα Πτερόεντα - Σύντομο Σημείωμα






Σύντομο σημείωμα Σκηνοθέτη

Και φτάνουμε στην τωρινή παράσταση, και  ποιος ο λόγος της,

Κατ' αρχήν  η  περιρρέουσα  χαοτική  κατάσταση,  και  αν έχει κανείς να πει κάτι, πρέπει να το πει εκείνη τη στιγμή,  ανεξαρτήτως εποχής,  γιατί δεν ξέρει στις δεδομένες συνθήκες, αν θα είναι σε θέση να το πει αργότερα... κατά τα άλλα... 


...Νέος   απ΄τη Σχολή μπορώ να πω,  ότι μου ήταν λίγο δυσάρεστο κι απεφευγα να  ασχοληθώ με την Τραγωδία, αστειευόμουν με τους θρήνους, τους  οδυρμούς και τις καταστροφές  κι αυτη ηταν η πρωτη φαση., Αργοτερα  αναρωτηθηκα  και σκέφτηκα λοιπόν ότι είναι αδύνατον όλα αυτά, που ακουγα κ εβλεπα στα θεατρα, να οδηγούνε στην Κάθαρση ,. Αυτή  η  απλή σκέψη, με οδηγησε  στο Μέτρο που ειχε τελικα απολυτη  σχεση με το συναισθημα των ηρωων ,κι ενας αλλος κοσμος ανοιξε μπροστα  μου..Δουλευοντας καταρχην χρονια  στο αρχαιο κειμενο και περνωντας τους ιδιους ρυθμους  κατα το δυνατον  στην σημερινη γλωσσα,  στην συνεχεια  ακουσα  και  ’ειδα’ μιαν αλλη τεχνη.
Πολυ προσφατα παιζοντας τυχαια  με εναν αλλο τροπο,φανηκε  πως οταν οι προτασεις οι λεξεις  ’’φυγουν’’  απο τον ηθοποιο και ’’ανοιχτουν’’ στο χωρο,  στο κοιλο του θεατρου, δηλ. στον θεατη, τοτε το  μετρο κ ο  ρυθμος, δειχνουν την αξια τους και  τι πραγματικα μπορει να ειναι  και  όχι τι ήταν  μια παρασταση αρχαιου δραματος,, Ξαφνικα  φανηκε καθαρα οτι το βραχύ ή μακρο, οι Ρυθμοί , και όλες αυτές οι τεχνικές αρτιότητες η συγγραφή και οι παρενθέσεις οι προτάσεις και τα μέτρα, ο ίαμβος και όλα τα αλλα ,δεν είναι αυτοσκοπός για τους ηθοποιούς  πάνω στη σκηνή  αλλα και για το κοινο ,για τον Θεατή , , Οι θρηνοι  και οι οδυρμοι , δεν ακούγονται  με τοσο άμεσο τρόπο, μπαίνουν  σε  μία δεύτερη  ’’ακουστικα’’ μοίρα, για να μπορέσει να φτάσει ο  θεατης στην κατανόηση κατ’ αρχήν,  στη γνώση μετά, στη Μέθεξη  και ισως στην  Κάθαρση,
Η  ακουστικη  δηλ. και ο τροπος που ακουγονται ,μονολογοι  λεξεις η φρασεις , ειναι το ζητουμενο χρονια, στο ταξιδι μου αυτο, και  κυριος λογος φυσικα της παραστασης , με τον σχετικο τιτλο.
Τελος, θεωρώντας  ’’μη προσωπική’’  την άποψη αυτή, και  με απολυτη ευθυνη, προλεγοντας ή  και προβλεποντας, δηλώνω οτι αν αυτη η εκδοχη προφορας λογου, μελετηθει με προσοχη, στο μελλον,  τιποτα δεν θαχει να ζηλεψει η Τραγωδια ,απο  οποιο αλλο ειδος σχετικο ανα τον κοσμο (Ιαπωνια, Ινδια, Κινα, Γερμανους.κλπ)

Α. ΡΕΤΣΟΣ
.....περισσοτερα και πιο ’’παραστατικά’’   σχετικα με αυτην την προταση στο ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ, ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ, ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου